Projectomschrijving

Project: Volvo
Locatie: Herentals
Oppervlakte: +500 m²
Oplevering: 2011
Waarde contract: 30.000 euro
Architect:

Volvo staat voor Scandinavisch design en robuustheid en Alkons vloerproject in Herentals, dat slechts één voorbeeld is uit een jarenlange samenwerking met het automerk, laat dezelfde indruk na. In een erg competitieve markt wisten we een parketvloer te realiseren die een antwoord biedt op de vraag naar modern design én een uitermate grote slijtvastheid.

Uitdaging en uitwerking

Voor de vakman is de toonzaal van een autofabrikant vanzelfsprekend een technische uitdaging. Het parket moet kunnen weerstaan aan de belasting van de wagens en opgewassen zijn tegen contact met rubber, olie en chemicaliën uit reinigingsproducten.
Onze aanbeveling was een eiken parketvloer uit hoogkantlamel met een dikte van 22 mm. We gingen op zoek naar de hoogst mogelijke kwaliteit – kenners zullen weten dat het hoogkantlamel doorgaans als minderwaardig industrieparket wordt aangeboden. Het door ons geleverde parket was spintvrij en vertoonde minimale kleurvariatie, net zoals de klant het wilde.
We ruimden eerst plaats voor de aanleg van het nieuwe parket door de bestaande houtpartij weg te halen en lijmresten te verwijderen. Omdat de toonzaal werkt met vloerverwarming was het uitgesloten dat we de bestaande vloer zouden kunnen behouden. Ook de ondergrond vroeg om extra aandacht. Na het schuren van de dekvloer lag de chape er zanderig bij en dus gingen we over tot het aanbrengen van een hechtingsprimer. We beperkten de werking van het hout door een elastische lijm te gebruiken op basis van gesilyeerde polymeren.
In het legpatroon waren de ingrepen minimaal: we behielden het oorspronkelijk ontwerp en ook het niveau bleef gelijk met de inkomdeur. De afwerking was echter weer een grote uitdaging. In de sector zijn bandensporen op de parket een voor de hand liggend probleem. We voerden een aantal tests uit op de gelakte afwerking om ons te verzekeren van de gevraagde kwaliteit, maar natte banden bleken al snel problemen op te leveren. Oorzaak hiervan was de aanwezigheid van specifieke chemicaliën in het natte rubber van nieuwe banden. We vonden een oplossing bij een Duitse fabrikant van producten die gebruikt worden bij de behandeling van tegelvloeren in garages. De vloer werd afgewerkt met een 2K-coating tegen kleurende chemicaliën en weekmakers. Naast verkleuring door chemicaliën is eik ook gevoelig voor vergeling omdat looizuren inwerken op de lak. Daarom gebruikten we een procédé dat we zelf hebben ontwikkeld. We brengen een neutralisator aan die het proces een halt toeroept en originele de ‘look and feel’ van het hout behoudt.
Plinten waren niet nodig in dit project omdat de vloer volledig omsloten is door tegels. Op vraag van de klant brachten we wel een houten boord aan rond het parket.

Kortom, een technische afwerking die aan alle eisen van de klant voldoet!